moduł fakultatywny nieprzypisany do planu studiów
DYLEMATY POLSKIEJ POLITYKI TRANSPORTOWEJ (FAKULTET)
DYLEMATY POLSKIEJ POLITYKI TRANSPORTOWEJ (FAKULTET)

Typ zajęć: Wykład
Osoby prowadzące: prof. dr hab. Tomasz Komornicki
Liczba godzin: 15
Poziom studiów: magisterskie
Semestr: 4
ECTS: 2
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)
Wykład 15
Konsultacje 15
Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30
Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)
Studiowanie literatury 15
Przygotowanie się do testu 15
Łączna liczba godzin niekontaktowych 30
Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2
Strona WWW:
Język wykładowy: polski
Skrócony opis: Wykład przedstawia współczesne problemy polityki transportowej Polski w kontekście europejskim, krajowym oraz regionalnym. Odnosi się do dokumentów strategicznych takich jak KPZK2030 i SRT2020. Studenci zapoznają się także z metodami ewaluacji inwestycji transportowych (miary dostępności). Tłem są przemiany celów polityki transportowej związane z transformacją systemowa i integracja europejską
Pełny opis: Wykład obejmuje zagadnienia:
  1. Polska infrastruktura transportowa w obliczu transformacji systemowej; instytucjonalne bariery rozwoju transportu; zdefiniowanie dylematów
  2. Kontekst Europejski; tendencje w polityce transportowej Europy i Polski, transport zrównoważony; ESDP, ESPON, fundusze strukturalne Unii Europejskiej a rozwój transportu
  3. Transport w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030
  4. Rozwój motoryzacji i jego konsekwencje; przemiany mobilności codziennej; skutki przestrzenne, miary
  5. Dostępność, miary dostępności, przykłady wyników
  6. Badania ewaluacyjne inwestycji transportowych (ex post i ex ante). Najnowsze przykłady. Strategia Rozwoju Transportu 2020, Dokument implementacyjny, powtórzenie dylematów
Literatura:
  1. Lijewski T., 1986, Geografia Transportu Polski, Warszawa, PWE
  2. Potrykowski M., Taylor Z., 1982, Geografia Transportu. Zarys problemów, modeli i metod badawczych, PWN, Warszawa
  3. Węcławowicz G., Bański J., Degórski M., Komornicki T., Korcelli P., Śleszyński P., 2006, Przestrzenne Zagospodarowanie Polski na początku XXI wieku, IGiPZ PAN, Warszawa
  4. Ekspertyzy wykonane na potrzeby nowej KPZK (strona internetowa www.mir.gov.pl; kolejno zakładki „rozwój przestrzenny” – „polska polityka przestrzenna” – „prace nad nową KPZK 2008-2033”)
  5. Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 www.mir.gov.pl
  6. Wyniki badań ewaluacyjnych (2004-2006 oraz efekty budowy autostrad i drog ekspresowych) www.mir.gov.pl
  7. Strategia Rozwoju Transportu do roku 2020 (z perspektywa 2030) (www.mir.gov.pl)
Efekty kształcenia:
WIEDZA
W1. Ma poszerzoną wiedzę na temat form działalności człowieka oraz ich wielorakich uwarunkowań oraz konsekwencji przyrodniczych i społeczno-ekonomicznych; profil ogólnoakademickiK_W07; S2A_W05,profil praktycznyK_W07; P2P_W04, S2P_W05
W2. Zna literaturę przedmiotu na poziomie umożliwiającym interpretację zjawisk i procesów przyrodniczych oraz społecznych, gospodarczych i politycznych, zachodzących w wybranych regionach Polski i świata; profil ogólnoakademickiK_W07; S2A_W05,profil praktycznyK_W07; P2P_W04, S2P_W05
W3. Zna praktyczne zastosowanie badań geograficznych w społeczno-gospodarczej działalności człowieka; (w profilu ogólnoakademickim nie ma odpowiednika) profil praktycznyK_W12; P2P_W04
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Wykorzystuje dorobek teoretyczny i empiryczny poszczególnych dziedzin geografii do interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych oraz społecznych, gospodarczych i politycznych;profil ogólnoakademickiK_U01; S2A_U02, profil praktycznyK_U01; S2P_U02
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Jest świadomy konieczności stałego doskonalenia swoich kompetencji personalnych i zawodowych, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, motywuje innych do pracy nad własnym rozwojem; profil ogólnoakademicki K_K01; P2A_K01, P2A_K05, P2A_K07, profil praktyczny K_K01; P2P_K01, P2P_K05, P2P_K07
K2. Propaguje wiedzę geograficzną, kreuje pozytywny wizerunek geografii jako dziedziny nauki i wiedzy mającej praktyczne zastosowanie, profil ogólnoakademicki K_K03; P2A_K01, P2A_K07, profil praktyczny K_K03; P2P_K01 P2P_K07
Metody i kryteria oceniania: Kolokwium pisemne
Metody dydaktyczne: Wykład informacyjny
Sposoby sprawdzania efektów kształcenia:
W1-W3, U1, K1- K2 - Kolokwium pisemne
Wymagania wstępne:
Uwagi: